Ritva Koskennurmi-Sivonen (2004, viimeiset muutokset 2007)
Palaute ja kysymykset kirjoittajan sähköpostiin rkosken@kapsi.fi
Tästä samasta
tekstistä voi tulostaa lyhennelmän pdf-tiedostosta.
Grounded Theory (GT) on
1) tutkimusstrategia, joka edellyttää sitoutumista tietynlaiseen
etenemiseen;
2) tutkimusmenetelmä, aineiston analysointimenetelmä, jota
käytetään varsinkin laadullisten tutkimusten osana. Tässä
jälkimmäisessä merkityksessä GT tarkoittaa melkein samaa
kuin laadullisen aineiston analysointi yleensä. Onko GT:llä mitään
erityisominaisuutta mihin tahansa laadulliseen analyysiin verrattuna, selviää
tuonnempana.
Alkuperäiset kehittäjät ovat Barney Glaser ja Anselm Strauss, jotka edustavat yhdysvaltalaista, ns. Chicagon koulukunnan sosiologiaa. (Vrt. Herbert Mead, G. H. Blumer. Alan klassikkoja tulee vastaan ainakin pukeutumisen tutkimuksessa.) He julkaisivat yhdessä 1967 teoksen The Discovery of Grounded Theory(Chicago: Aldine). Sen jälkeen Glaser julkaisi klassikon Theoretical Sensitivity (1978, Mill Valley, CA: Sociology Press.)
Alkusysäys menetelmälle oli reaktio sellaista tutkimusta vastaan, jossa tutkimusongelmat johdetaan teoriasta. Tutkimuksessa ei silloin – ainakaan ensisijaisesti – synny uusia käsitteitä eikä uusia teorioita. Asioita pyritään lähinnä todentamaan, mutta sitä, mistä vaadittavat teoriat ovat alunperin syntyneet, ei oikeastaan problematisoida lainkaan. Grounded Theoryn alku merkitsi siis harkittua paradigman muutosta tutkimuksessa.
Alkuperäinen Barney Glaserin ja Anselm Straussin määritelmä (1967) kuului: ”Grounded Theory is a general method of comparative analysis.”
Kun G & S sanoivat, että GT on vertaileva menetelmä, he tarkoittivat, että tutkija vertailee aineistonsa jokaista osasta toiseen miettien, mitä käsitteellistä hyvää siitä saa irti ja kuuluuko seuraava asia saman käsitteen alle kuin aiemmin analysoidut vai ei. Tätä vertaamista ei pidä sotkea vertailututkimukseen, jossa kokonaisia aineistoja vertaillaan keskenään.
Kummaltakin tekijältä tuli samassa hengessä useita tutkimuksia yhdessä ja erikseen, kunnes Anselm Strauss julkaisi 1990 oppilaansa Juliet Corbinin kanssa teoksen Basics of Qualitative Research. Tämä teos aiheutti Straussille ja Glaserille täydellisen välirikon. Tai ehkä siinä vain kulminoitui jotain jo aiemmin kytenyttä. Glaser kirjoitti 1992 kipakan ”vastineen” Basics of Grounded Theory Analysis: Emergency vs. Forcing. (Ohut 129-sivuinen kirjanen maksoi 1990-luvun puolivälissä 450 mk!) Siinä on perusteltua ja selväjärkistä tekstiä, jonka väitteisiin on helppo yhtyä, mutta teos on katkeruuden maustama.
Nyttemmin Anselm Strauss on kuollut, ja Barney Glaser esiintyy silloin tällöin maailmalla. Hän julkaisi 2001 teoksen The Grounded Theory Perspective: Conceptualization Contrasted with Description, johon on tullut myös jatko-osa The Grounded Theory Perspective II: Description’s Remodeling of Grounded Theory.
Oman suuntauksensa tueksi Barney Glaser on perustanut The Grounded Theory Instituten.
’ground’ englannin kielen verbinä tarkoittaa
Nimessä ’grounded’ on ikään kuin lyhenne siitä ajatuksesta, että teoria on aineistolla perusteltu. Onhan se myös siinä mielessä ”alas laskettu”, että ainakin menetelmän kehittäjien lähtökohta oli maanläheinen. Toivottavasti menetelmä on kuitenkin jo päässyt kotiarestista. Tämä merkitys ei varmaankaan ollut Glaserin ja Straussin mielessä alkujaan, mutta pitkään menetelmää on mollattu ja kyseenalaistettu, onko se tieteellinen menetelmä ollenkaan. Nykyään se kelpaa monille aloille ja monenlaisiin tutkimuskohteisiin periaatteessa oikein hyvin, mutta toteutukset eivät silti välttämättä aina ole hyviä. Se onkin toinen juttu.
’Theory’ tietenkin tarkoittaa teoriaa, mutta siitä ei pidä päätellä, että kaikki mitä menetelmällä tuotetaan, ilman muuta täyttäisi teorian kriteerit ainakaan ankarassa tieteenfilosofisessa mielessä. Teoria-sanaa käytetään moninaisilla tavoilla. Jos seurataan Barney Glaserin linjaa, joka nimenomaan vastustaa kaikenlaista todentamista, voisi sanoa, että analyysin tuloksena on malli, joka saattaa saavuttaa teorian statuksen, jos se saa vahvistusta myöhemmissä tutkimuksissa.
Opinnäytetyön tekijöiden käytössä GT on ollut lähinnä laadullisen aineiston analysoinnin johtolanka. Jos analyysin tulokset jäsennetään hyvin, pienenkin tutkimuksen tuloksena voi olla käsitteellinen malli tutkitusta ilmiöstä.
Tavallisimmin Grounded Theory -nimi on suomennettu ’aineistopohjainen
teoria’ tai sitten vain puhutaan suomeksikin Grounded Theorysta.
GT sopii sellaisiin tutkimuskohteisiin, joista ei vielä ole olemassa teoreettista
ja jäsentynyttä tietoa mutta josta sellaista tarvitaan esim. ammatillisen
päätöksenteon tueksi tai perustutkimukseksi. Alunperin menetelmä
kehittyi ihmisiä tutkivan sosiologian piirissä, mutta sitä on
sovellettu mitä erilaisimpiin kohteisiin. Käsitteellistämisen
etenemistapa ei aseta rajoituksia sille, mitä tutkimuskohde tai aineisto
ontologisilta ominaisuuksiltaan on.
Tutkimusaineisto voi olla missä muodossa tahansa. Menetelmää
on käytetty tavallisimmin kvalitatiivisten aineistojen analysointiin, mutta
mikään ei estä käyttämästä myös kvantitatiivisia
aineistoja. Aineistosta täytyy joka tapauksessa voida tehdä käsitteellistäviä
tulkintoja, ei esim. tilastollisia. Tilastollisissa tulkinnoissa ei sinänsä
ole mitään vikaa, mutta GT:n idea on paljastaa käsitteellisiä
suhteita eikä määrällisiä kuvauksia tai todennäköisyyksiä.
Teoreettinen kirjoittaminen vaatii syvällisempää tulkintaa ja
korkeampaa käsitteellistämistä kuin kuvaus. Datan analyysi ja
tulkintaprosessi onkin olennaisesti juuri käsitteellistämistä
ja suhteiden luomista (paljastamista) käsitteiden välillä. Vaikka
GT:ssa varoitetaan pelkästä ilmiön kuvaamisesta (vs. käsitteellistäminen),
on kuitenkin hyvä tietää ja muistaa, että kuvaamistakin
on erilaista. Tiheä kuvaus (thick description) tarkoittaa nimenomaan teoreettisesti
valveutunutta kuvausta ilmiöstä, joka itse asiassa on yksi tapa käsitteellistää
(Geertz 1973).
Tutkimusongelman lähtökohta
– joku ehdottaa – esim. liittyminen johonkin tutkimushankkeeseen
– kirjallisuus
– henkilökohtainen tai ammatillinen kokemus.
Ongelmanasettelun ehdot
– joustavuus ja vapaus
– alussa väljästi määritelty, tarkentuu tutkimuksen
kuluessa
– mieluummin teemat kuin tarkat kysymykset.
Teoreettinen herkkyys
– teoria- ja dokumenttikirjallisuus
– ammatillinen kokemus
– henkilökohtainen kokemus
– analyysiprosessi
herkistävät sille, mistä ilmiössä on kysymys.
Teoreettinen herkkyys auttaa tutkijaa käyttämään henkilökohtaista
ja ammatillista kokemusta sekä kirjallisuutta luovasti. Teoreettinen herkkyys
on kykyä nähdä se, mikä on tärkeää aineistossa
ja tulkita se oikein = antaa sille merkitys, niin että ilmiöstä
syntyy ymmärrys. Hyvä teoria [tieteellinen tutkimus] syntyy luovuuden
ja työelämässä ja opiskelussa saatujen taitojen vuorovaikutuksesta.
Herkistävä käsite (sensitizing concept) on sellainen tutkimuskirjallisuudesta
saatu käsite, joka auttaa lukemaan aineistoa teoreettisesti = näkemään
yksittäisessäkin tapauksessa jotain käsitteellistä/teoreettista,
ts. itseään yleisempää.
Prosessin aikana oppii
– tekemään kysymyksiä aineistosta
– tekemään vertailuja
– tekemään hypoteeseja
– kehittämään miniteorioita käsitteistä ja niiden
välisistä suhteista
Tieteellisen luovuuden kontrolli
– ajoittain askel taakse päin ja tarkistus: Sopiiko tämä
idea yhteen todellisuuden kanssa?
– skeptinen asenne: tulokset ovat väliaikaisia ja tarkistettavia
– aineiston keruun ja analysoinnin vuorottelu, vinoumien havaitseminen.
Kirjallisuuden käyttö
– kirjallisuus voi stimuloida teoreettista herkkyyttä
– kirjallisuudesta voi saada hyödyllisiä käsitteitä
(vs. aineistopohjaiset käsitteet, molempia voi käyttää)
– antaa toisen käden tietoja ilmiöstä
– ohjaa aineiston täydentämiseen (theoretical sampling)
– täydentää validointia.
Avoin koodaus
= ensimmäisen vaiheen käsitteellistäminen
(Oletetaan nyt, että tulkitsija lukee tekstiksi kirjoitettua aineistoa,
mikä on ehkä yleisintä.)
– Datasta tulee esiin seikka, joka tulkitaan ja sille annetaan käsitteellinen
nimi = ilmaus, joka kuvaa esiin tullutta asiaa yleisemmällä tasolla.
– Jos datasta tulee esiin samantapainen asia eri tavoin ilmaistuna, se
voidaan koodata samaan kategoriaan, samaan käsitteeseen kuuluvaksi.
– Kategorioille siis annetaan käsitteellinen nimi, joka voi tulla
tutkimuskirjallisuudesta, muusta ammattiasiantuntemuksesta tai se voi olla aineistopohjainen
eli in vivo -nimitys.
Tämä avoimen koodauksen selitys on yksinkertaistus. Esim. Straussin
ja Corbinin teoksessa asia on selitetty paljon pitemmin ja monimutkaisemmin.
Asiaan ensimmäistä kertaa tutustuvaa ei myöskään lohduta
se, että eri teoksissa, joissa muut selittävät Grounded Theorya,
asiasta esiintyy terminologian käytön suhteen jonkin verran ristiriitaisiakin
versioita. Tässäkin pätee se hyvä yleisohje, että valitsee
sen linjan, joka itsestä tuntuu mielekkäältä ja omaan tutkimukseen
sopivalta, ilmoittaa lähteet ja kertoo, miten niitä soveltaa, ja lopuksi
on yksimielinen edes itsensä kanssa eli johdonmukainen oman tutkimuksensa
alusta loppuun.
Dimensio
– Samaan kategoriaan kuuluvat käsitteet voivat ominaisuuksiensa (properties)
puolesta asettua dimensiolle.
– Aina näin ei tapahdu. Jos esimerkiksi informantit ovat aivan yksimielisiä
jostain asiasta, aineistosta saa kehitellyksi käsitteen kuvaamaan ilmiötä
mutta ei saa esiin vaihtelua ilmiön sisällä. Ominaisuudet eivät
siis asetu dimensiolle vaan kasautuvat muulla tavalla.
Esimerkki kahden keskeisen käsitteen dimensiosta ja käsitteiden keskinäisestä suhteesta huumeiden käyttöä koskevasta tutkimuksesta (Strauss & Corbin 1998, 141)
Käsityötieteen tutkimuksista ehkä havainnollisimmin aineistosta
löytyneet käsitteet ja niiden ominaisuudet on tuotu esiin Anna-Marja
Ihatsun tutkimuksessa Craft, art-craft or craft-design?: In pursuit of the
British equivalent for the Finnish concept ”käsityö”.
Ihatsu on jatkanut saman menetelmän käyttöä myöhemmissäkin
tutkimuksissaan, mutta tässä julkaistussa gradussa asia on minusta
aloittelijan näkökulmasta erittäin havainnollinen.
Aksiaalinen koodaus (axial coding)
– Kuten Seale (1999) on huomauttanut, tässä ei ole kysymys koodauksesta
samassa mielessä kuin avoimessa koodauksessa.
– Tässä vaiheessa
luodaan yhteydet edellisessä vaiheessa saatujen käsitteiden/kategorioiden
välille.
– Tutkija havaitsee samaan ilmiöalueeseen liittyvät yhteydet,
syy-yhteydet, väliintulevat yhdistävät tekijät, jne.
– Keskeistä on huomata, mitkä ylemmän tason käsitteet
luonnehtivat avoimessa koodauksessa luotuja käsitteitä.
– Vaikka vaiheet tässä esityksessä ovat peräkkäin,
käytännössä asiat tapahtuvat tutkijan mielessä ainakin
osittain samanaikaisesti.
Havainnollistava esimerkki 1.
Selektiivinen koodaus
= ydinkategorian (core category) valinta (löytäminen) ja sen suhteuttaminen
muihin kategorioihin
– suhteiden validointi
– niiden kategorioiden kehittely, jotka näyttävät puutteellisilta.
Ydinkategoria = ilmiön keskeisin osa, johon muut kategoriat integroituvat.
Useissa eri yhteyksissä korostetaan sitä, että GT-tutkimusprosessissa
pitäisi löytyä vain yksi ydinkategoria, joka kokoaa yhteen kaiken
muun.
Ydinkategorian suhden muihin kategorioihin voi ilmetä eri tavoin. Joissakin
tutkimuksissa se voi olla kuten yläkäsite, jonka alle kaikki muu asettuu.
Mutta voi käydä myös niin, että aineisto paljataa ilmiöstä
jonkinlaisen selvän ylimen, mutta ydinkategoriaa ei silti voi luonnehtia
yläkäsiteekksi, jonka alle muut käsiteet voisi luonevasti sovittaa.
Näin on seuraavan linkin takana olevassa esimerkissä, jossa ydinkategoria
on ilmiön keskeinen ominaisuutta, jonka ympärille muut luodut kategoriat
asettuvat. Ydinkategoria on kuin keskuspaalu tai sarana, jonka varassa ilmiö
muine ominaisuuksineen ”pyörii”.
Visualisointi ei ole GT-tutkimuksen raportoinnille välttämätöntä,
mutta se kyllä saattaa havainnollistaa sitä, miten tutkija ilmiön
jäsentää. Tutkimusten visualisoinneista ei käy ilmi ainoastaan
se, millaisesta ilmiöstä on kysymys. Se kertoo myös siitä,
miten tutkija on tulkinnut ydinkategorian olemuksen tai onko hän löytänyt
sitä ollenkaan. Samoin visualisointi saattaa kertoa siitä, miten dimensionalisuus
on tulkittu, tai siitä, että ilmiöstä ei ainakaan ao. aineiston
avulla ole dimensioita löydettävissä. Grounded Theorya on sovellettu
niin monilla tavoilla, että oikeaa mallia tuskin löytyy, lukuisia
esimerkkejä sitäkin enemmän. Pääasiahan kuitenkin on,
että menetelmä on auttanut paljastamaan jotain olennaista ilmiön
luonteesta.
Havainnollistava esimerkki 2.
Teorian (mallin, tulkinnan) sitominen aineistoon (grounding)
– Verrataan teoriaa aineistoon.
– Tunnistetaan teoriaan sopimattomien tapaukset ja jäljitetään
syyt.
– Täydennetään puutteellisia kategorioita.
Huom. Tässä tulee esiin laadullisen aineiston mainio ominaisuus ja
tutkimuksen joustavan etenemisen mahdollisuus. Aukkoja voi täydentää
eri vaiheissa, voi muuttaa suuntaa ja terävöittää analyysia.
Tämä ei tarkoita sitä, että tutkija tekisi lopputuloksen
mieleisekseen olemalla ”joustava”. Falskin tutkimuksen voi tehdä
millä menetelmällä tahansa. Kysymys on siitä, että
huomattuihin puutteisiin ei tarvitse jäädä jumiin, vaan niistä
voi ottaa opikseen ja ryhtyä täsmentämään työtään
valveutuneemmalla tavalla. Rehellinen tutkija pitää silti kaikki aineistossa
olevat elementit mukana (ellei päätä rajata tutkimuskohdetta
toisin), sillä keskeistä on se, että yksikin päinvastainen
tapaus kumoaa käsitteellistyksen. Mitään ei tiputeta yli poikkeamana
säännöstä. Numeerisessa aineistossa, joissa etsitään
esim. yleisyyttä ja todennäköisyyttä, poikkeamia ei problematisoida
samalla tavalla kuin tässä. Yleisyyden aste kerrotaan sitä varten
kehitetyillä tunnusluvuilla. GT:ssa tutkijan asia on muuttaa kuvausta,
jakaa syntymässä oleva kategoria uudelleen osiin tai muuttaa ilmiön
käsitteellistä nimeämistä siten, että kaikki aineistossa
olevat seikat tulevat mukaan.
Keskeisiä käsitteitä ja analysoijan työkaluja ovatkin:
Teoreettinen näyte (theoretical sampling)
– lisäaineisto, jota hankitaan sen perusteella, mikä näyttää
olevan relevanttia kehittyvän teorian kannalta.
Aineiston kyllääntyminen (saturation)
– aineiston hankinta ei enää lisää tietoa = tuo mukaan
uusia ominaisuuksia.
Conditional matrix
Strauss ja Corbin ovat esittäneet diagrammin, jonka avulla voidaan tarkastella
sitä, millaisissa olosuhteissa ja kuinka laajasti ilmiötä on
tulkittu.
Esim. mihin saakka sisäkehältä (yksilöistä ja pienyhteisöistä)
ulospäin (kohti globaalia) tutkija uskoo teoriansa pätevän. Kansallista
ilmiötä koskeva tutkimus ei välttämättä päde
koko maailmaan, eikä kampustutkimus päde koko maahan jne. Kysymys
on siis tutkimuksen yleistettävyydestä.
Conditional matrix (Strauss & Corbin 1998, 184).
Yleistäminen
Huomio, huomio, huomio: Kysymys ei ole tilastollisesta yleistettävyydestä!
Tutkimuksen loppuun ei pidä kirjoittaa mitään sen tapaista, että
tutkimusta ei voi yleistää, koska aineisto on niin pieni. Sellainen
puhe juontuu kvantitatiivisen tutkimuksen arvioinnista. Nyt kyseessä olevassa
tutkimuksessa pitäisi olla lähtökohtaisesti selvä, että
sellaista yleisyyttä ei tavoiteltukaan. Yleistettävyys arvioidaan
käsitteellisellä tasolla, ja siinä aineiston antoisuudella, tutkijan
tulkintakyvyllä ja oivaltavuudella on aivan keskeinen merkitys. On syytä
pohtia sitä, onko löytynyt mitään sellaisia käsitteellisiä
oivalluksia (pienestä tai isosta aineistosta), joiden avulla vastaavaa
ilmiötä voitaisiin tarkastella ja jäsentää laajemminkin.
Tämän asian ymmärtäminen ja pätevä pohtiminen
tutkimusraportissa on yksi osoitus kypsästä tutkijuudesta. Uskaltakaa
tulkita ja ehdottakaa itse, mihin asti tulkinta yltää ja millä
perusteella.
Ks. Seale, C. 1999. The Quality of Qualitative Research. London: Sage. (Luku
7. Grounding Theory ja luku 8. Generalizing from Qualitative Research,
Havainnollistaminen (illustration)
– Lainaukset alkuperäisestä datasta havainnollistavat tutkijan
tulkintaa ja käsitteellistä kuvausta tutkitusta ilmiöstä.
Lainauksia, olivatpa ne sitten kuvia tai tekstisitaatteja, kannattaa käyttää
säästeliäästi. Niiden on todella tarkoitus havainnollistaa
lukijalle sitä, millaista data on, ja tehdä tulkinta uskottavaksi
ja seurattavaksi. Jos sitaatteja alkaa olla yhtä paljon kuin tutkijan omaa
tekstiä, herää kysymys, jättäkö tutkija tulkitsemisen
lukijalle vai täyttääkö hän tyhjää tilaa.
Minun tietämän mukaan vain Jouni Tuomi ja Anneli Sarajärvi suhtautuvat
nurjamielisesti tutkimusraportin havainnollistamiseen sitaatein. (Teos on Laadullinen
tutkimus ja sisällönanalyysi, ei siis erityisesti GT-teos). Peruste
ei ole ihan selvä. Niitä käytetään ja sopii käyttää
edelleenkin tarkoituksenmukaisella tavalla.
Havainnollistava sitaatti voi tulla myös tutkijan omasta memosta.
Memo = tutkijan muistiinpano, joka auttaa validoimaan tutkimusta ja havaitsemaan
käsitteiden välisiä yhteyksiä.
Teorian yleisyystaso
Edellä oli jo puhetta tutkimuksen yleistettävyydestä siinä
mielessä, että tutkija arvioi, mihin saakka hänen käsitteellistyksensä
kantaa, mihin sitä voidaan soveltaa. Jos kehitellään todella
teoriaa jostakin ilmiöstä, asiaa voidaan jäsentää vielä
seuraavasti:
Substanssialan teoria (substantive theory) liittyy siihen ilmiöalueeseen,
josta data on kerätty.
Formaalinen teoria taas on kehitetty (tai löydetty, discovered)
tutkimuksen käsitteelliseltä alueelta. Se on yleisempi ja selittää
useampia ilmiöitä.
Glaserin mukaan formaaliteoriassa on nimenomaan kysymys käsitteellisen
tason nostamisesta. Se, että tutkitaan useita substanssialueita ei auta,
jos käsitteellinen taso pysyy samana.
Straussin ja Corbinin mukaan taas ero on siinä, että formaalista teoriaa
varten täytyy tutkia useampia tilanteita.
RKS: Todellisuudessa toimintatapa saattaa löytyä näiden näkemysten
yhdistelmästä. On nostettava käsitteellistä tasoa, mutta
eipä liene haittaa siitä, jos oikein tutkii muutakin kuin yhtä
asiaa eikä vain päättele ja väitä sen tuottaman tiedon
sopivan muuallekin.
Substanssialueeseen liittyvästä teoriasta voidaan (yrittää)
tehdä formaalinen teoria uudelleenkirjoittamismenetelmällä (rewriting).
Kirjoitetaan sama teksti uudelleen käyttämättä tutkitun
alueen spesifiä terminologiaa ja korvataan ne yleisemmillä käsitteillä.
Kun edellä olen puhunut pitkään käsitteistä ja käsitteellisyydestä, saattaa syntyä kuva tieteestä jonakin elämälle etäisenä ja ”hienona” rakennelmana. Näin ei tarvitse olla, eikä käsitteellinen kuvaus parhaimmillaan ole vaikeaselkoinen eikä hämärä. Päinvastoin, hyvä teoreettinen teksti osoittaa oivallusta ja saa muutkin ihmiset oivaltamaan saman, kun he jäsentävät reaalimaailman ilmiöitä tutkijan tarjoamien käsitteiden avulla. Tieteellisessä tekstissä ja puheessa käytetään yleiskielestä poikkeavia sanoja, mutta niiden maksimoiminen ei tee tutkimuksesta ja tutkijasta uskottavaa. Tieteellisellä jargonilla, kiemuraisella oppineelta kuulostamisella, voi hämätä vain harvoja, ja pahimmillaan sillä voi karkottaa mahdollisesti kiinnostuneet ihmiset tieteen ääreltä kokonaan.
Usein GT mainitaan laadullisten aineistojen analysoinnin yhteydessä kertomatta kuitenkaan tarkasti, onko kyseessä sama asia vai jotain samantapaista. Jo pelkästään Straussin ja Gorbinin teoksen yläotkikko Basics of Qualitative Research antaa ymmärtää, että kysessa on laadullinen tutkimus yleensä. Vasta alaotsikko grounded theory procedures and techniques kertoo tarkasti, mistä on kysymys.
Laadullista tutkimusta voi tehdä olematta GT:n jäljillä ollenkaan. Laadullisen tutkimuksen ongelmat voi johtaa vaikka yhdestä ainoasta teoriasta tai laajasta joukosta tutkimuskirjallisuutta, mutta GT-tutkija ei tee niin.
Opinnäytetöiden, kuten muidenkin tutkimusprosessien, keskeinen osa
on tiedonhaku ja muiden tutkimusten tuntemuksen osoittaminen. Opinnäytetöissä
edellytetään myös alan kirjallisuutta, vaikka tutkimus olisikin
menetelmäpainotteinen ja tutkija osoittaisi syvällistä ja monipuolista
menetelmäkirjallisuuden tuntemusta ja loistavaa käsitteellistämiskykyä.
Pelkkä aineisto ja menetelmäkirjallisuus eivät riitä.
Ratkaisuehdotuksia:
GT:n ideasta on siis hyötyä laadullisen aineiston, varsinkin suuren tekstiaineiston, hallinnassa, johon Atlas/ti-ohjelmakin soveltuu parhaiten. Ohjelma ei kuitenkaan ole GT-tutkimuksen edellytys, ehdoton apu kylläkin, koska GT:n ja Atlas/tin logiikka sopivat yhteen aina yhteenkuuluvien koodien visuaalista havainnollistamista myöten.
Glaser, Barney. 1978. Theoretical Sensitivity. Mill Valley: Sociology Press.
Glaser, Barney. 1992. Basics of Grounded Theory Analysis: Emergency vs. Forcing. Mill Valley: Sociology Press.
Glaser, Barney. 2001. Grounded theory perspective: conceptualization contrasted with description. Mill Valley: Sociology Press.
Glaser, Barney. 2002. The Grounded Theory Perspective II: Description’s Remodeling of Grounded Theory. Mill Valley: Sociology Press.
Glaser, Barney & Strauss, Anselm. 1999 (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York : Aldine de Gruyter.
Strauss, Anselm. & Corbin, Juliet. 1990/1998. Basics of Qualitative Research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park: Sage.
Strauss, Anselm. & Corbin, Juliet. 1994/2000. Grounded Theory Methodology. An Overview. Teoksessa Norman Denzin & Yvonna Lincoln (toim.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 273–234. (Tämä on muutenkin erittäin suositeltava mammuttiteos, josta löytyy apua moneen menetelmäongelmaan.)
Alasuutari, Pertti. 1993/1999. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
Eskola, Jari. 2001. Laadullisen tutkimuksen juhannustaiat. Laadullisen aineiston analyysi vaihe vaiheelta. Teoksessa Juhani Aaltolan &Raine Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus. (Suositeltava teos muiltakin osin.)
Kinnunen, Merja & Löytty, Olli (toim). 2002. Tieteellinen kirjoittaminen. Tampere: Vastapaino.
Seale, C. 1999. The Quality of Qualitative Research. London: Sage. (Luku 7. Grounding Theory ja luku 8. Generalizing from Qualitative Research, mutta suositeltavaa luettavaa muutenkin ja kuuluu sitä paitsi tutkintovaatimuksiin.)
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Ihatsu, Anna-Marja. 2002. Making Sense of Contemporary American Craft.
Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja # 73.
Ihatsu, Anna-Marja. 1998. Craft, Art-craft or Craft-design? In pursuit of
the British equivalent for the Finnish concept ’käsityö’.
Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia julkaisuja # 69.
Ihatsu, Anna-Marja. 1996. Craft, Art or Design? In pursuit of the changing concept of craft. Techne Series. Research in Sloyd Education and Crafts Science A: 1/1966. Vaasa: NordFo.
Koskennurmi-Sivonen, Ritva. 1998. Creating a Unique Dress. Helsinki: Akatiimi.