Ritva Koskennurmi-Sivonen
Julkaisuluetteloon

VAATEKIRJA

Toimittaneet
Ritva Koskennurmi-Sivonen ja Anna-Mari Raunio

© Kirjoittajat ja Helsingin yliopiston kotitalous- ja käsityötieteiden laitos

Vuoden 2003 lopussa ilmestyi uusi korjattu painos. Vuoden 2000 painosta voi edelleen käyttää mainiosti. Vain ensimmäisessä artikkelissa on sisällöllisiä muutoksia. Muut muutokset koskevat vain pikkuvirheitä ja kieliasua.

ISBN 951-45-9544-0 (2000)

ISBN 952-10-1506-3 (2003)

ISSN 1456-4912

Helsinki 2000

Vaatekirjan yhtenä lähtökohtana on ollut käsityötietieteen syventävien opintojen teoreettisten perusteiden luentosarja Helsingin yliopistossa. Osa tästä luentosarjasta on käsitellyt pukeutumista sekä vaatetuksen suunnittelua ja valmistusta. Kun luennoijat ovat antaneet opiskelijoille viitteitä aiheisiinsa liittyvästä kirjallisuudesta, on ollut helppo todeta, miten paljon uutta kirjallisuutta tällä alalla nykyään julkaistaan varsinkin englanniksi ja miten jotkut klassikotkin jatkuvasti puhuttelevat tutkijoita. Siitä huolimatta, että Suomessakin pukeutuminen ja vaatetus kiinnostavat monin tavoin tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita, suomenkielinen julkaisutoiminta tällä alalla on niukkaa.

Tässä tilanteessa olemme halunneet koota yhteen joitakin johdatuksia monien tieteenalojen ja tutkimustraditioiden risteyskohdassa sijaitsevaan tutkimuskohteeseen. Kaikilla kirjoittajilla on tekstiili- ja vaatetusalan asiantuntemusta; useimmilla on käsityöalan opettajankoulutus. Kirjoittajien tutkimusaloja ovat käsityötiede, vaatetussuunnittelu, taidehistoria, taidekasvatus, kansatiede ja kuluttajaekonomia. Olemme kutsuneet kirjoittajien joukkoon myös joitakin sellaisia nuoria kirjoittajia, joiden syventävien opintojen tutkielmat ovat käsitelleet jokapäiväistä pukeutumista tai taiteellista puvustamista. Teoksen neljä viimeistä artikkelia perustuukin käsityötieteen pro gradu -tutkielmiin.

Ritva Koskennurmi-Sivonen ja Anna-Mari Raunio

Sisältö

1. Vaatetus, pukeutuminen ja muoti — ero ja erottamattomuus
Ritva Koskennurmi-Sivonen

2. Vaatetus filosofiana, tuotesuunnittelu- ja tutkimusalana
Minna Uotila

3. Vaatetuksen kulutus ja sen tutkimuksen problematiikka
Marja Anttila

4. Rajoja, reunoja, vaatteita ja tiloja
Anna-Mari Raunio

5. Taidekokemuksesta Omaksi Vaatteeksi — vaatetuksen suunnitteluprosessi identiteetin rakentajana
Pirkko Ahoniemi

6. Vaate, muoti, taide ja käsityö
Ritva Koskennurmi-Sivonen

7. Vaatteilla yrittäminen — tilausvaatteiden suunnittelu ja valmistus
Minna Kaipainen

8. Vaatteen kaavoitus tutkimuskohteena
Kirsti Salo-Mattila

9. Työvaatteen kaavoitus — esimerkkinä yksilölliset haalarin kaavat
Raili Anttalainen

10. Pukeutumisen ihanteita ja ongelmia Kotiliedessä
Päivi Aikasalo

11. Virkattuja käsineitä käyttöön ja näyttöön
Marketta Luutonen

12. Aikuisen naisen vaatekaappi
Satu Kivimäki

13. Pukeutumisen kontekstuaalisuus
Neene Honkavaara

14. Teatteripuvun merkityksen luomista, etsintää ja löytämistä pukeutumiskuvateorian keinoin
Hanna Sandström

15. Kömpelö kehrääjä, linjakas kettu — illuusion toteuttamiskeinot teatteripuvussa
Leena Jaatinen

Kirjoittajat

Ahoniemi, Pirkko, TaM. Kuvaamataidon lehtori, Helsingin yliopisto; Monikulttuurinen taidekasvatus -tutkijakoulun tutkija, Taideteollinen korkeakoulu.

Aikasalo, Päivi, FL, AO. Tekstiilikäsityön lehtori, Helsingin yliopisto; kansatieteen jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.

Anttalainen, Raili, KM, KteO. Vaatetusalan lehtori, Kuopion käsi- ja taideteollisuusakatemia; käsityötieteen jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.

Anttila, Marja, MMM, Ktyo. Tekstiilikäsityön lehtori, Helsingin yliopisto; kuluttajaekonomian jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.

Honkavaara, Neene, KM, KteO. Vaatetusalan lehtori, Loimaan ammatti-instituutti.

Jaatinen, Leena, KM, AO. Tuntiopettaja, Helsingin suomenkielinen työväenopisto, Helsingin yliopisto.

Kaipainen, Minna, KL, KteO. Käsityötieteen tuntiopettaja, Joensuun yliopisto, Savonlinna.

Kivimäki, Satu, KM, KteO. Vaatetusalan lehtori, Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan yksikkö.

Koskennurmi-Sivonen, Ritva, FT, KtyO. Käsityötieteen yliassistentti, Helsingin yliopisto.

Luutonen, Marketta, FT, VTL. Käsi- ja taideteollisuusliiton toiminnanjohtaja; käsityökulttuurin tutkimuksen dosentti, Helsingin yliopisto.

Raunio, Anna-Mari, KM, AO. Käsityötieteen assistentti, Helsingin yliopisto; käsityötieteen jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.

Salo-Mattila, Kirsti, FT, KtyO. Tekstiilikäsityön lehtori, Helsingin yliopisto.

Sandström, Hanna, KM, AO. Free lance -toimittaja, vt. toimitussihteeri, Helsinki Media.

Uotila, Minna, KT, AO. Vaatetusalan professori, Lapin yliopisto; käsityötieteen dosentti, Helsingin yliopisto; vaatetuksen ja pukeutumisen dosentti, Taideteollinen korkeakoulu.

Tiedustelut

Kuva meiliosoitteesta
Helsingin yliopisto
Käsityönopettajan koulutus
PL 8 (Siltavuorenpenger 10)
00014 Helsingin yliopisto
Puh: 09-19129706
Fax: 09-19129701

A BOOK OF CLOTHING

English summary

1. Ritva Koskennurmi-Sivonen
Clothing, Dress and Fashion—Separate and Inseparable discusses the concepts of clothing, dress and fashion in relation to each other and neighboring concepts. Finnish terminology is analyzed in the context of everyday language and academic texts, and compared with corresponding English ones. The first chapter serves as an introduction to the themes of the entire volume.

2. Minna Uotila
Clothing as a Philosophy and as a Field of Product Design and Research offers an overview of master’s theses on clothing design highlighting Nordic environment and carried out at the University of Lapland. Construction and use of knowledge about clothing is discussed in relation to the phenomenological conceptions of time, space and corporality.

3. Marja Anttila
The Consumption of Clothing and Problems of Studying It discusses classifications of clothing which aim to facilitate creating statistics and make them consistent, reliable and comparable over time and across societies. A consumer’s inventory of clothing is conceptualized applying the process model presented by Winakor. The model illustrates the acquisition of clothing, and the active and passive phases of clothing life cycles including use, care and disposal.

4. Anna-Mari Raunio
Boundaries, Rims, Clothes and Spaces discusses questions of bringing clothing and the environment together into one theoretical framework. The main theme deals with the question of where to draw the boundary between clothing, the enviroment and the human being. An analogy between landscape and clothing is introduced as a possibility for understanding and regulating some conceptual and empirical findings.

5. Pirkko Ahoniemi
Turning an Art Experience into Own Clothes—A Clothing Design Process as a Construction of Identity explores the rapprochement of art and craft in postmodern culture. An art experience is employed as an initiator of a design process based on the model of experiential learning presented by Kolb. The art experience is followed by reflection, conceptualization, and, finally, designing clothes to respond to personal needs and support the identity of the wearer-designer.

6. Ritva Koskennurmi-Sivonen
Clothes, Fashion, Art, and Craft is a discussion about similarities and differences in the fields of fashion and art, and the ways and contexts of viewing clothes as aesthetics objects. The article presents the passepartout and draft metaphors for individual, handmade clothes. These metaphors combine the aesthetic and social qualities of clothes, and express a certain conception of the relationships between the human being and clothes, and between skills and their expression in material.

7. Minna Kaipainen
Entrepreneur in Dressmaking—Creation of Custom-Made Clothes introduces strengths and weaknesses of dressmaking as a self-employment. On the basis of the research data, dressmakers are divided into three types: atelier dressmakers, design-oriented and ordinary dressmakers. The differences between these types and the possibilities of craft management for improving the enterprise environment are discussed.

8. Kirsti Salo-Mattila
Pattern Making as a Reseach Subject first reviews the highlights of historical development in pattern drafting. Next, a comparative analysis of the processes that utilize either a flat or modeled pattern as a starting point is presented, and Finnish research in pattern drafting in the 1980s and 1990s is compared with the corresponding research published in the United States. Finally, conclusions are drawn as to research opportunities from the Finnish viewpoint.

9. Raili Anttalainen
Pattern Making for Working Clothes—Personal Overalls as an Example offers an overview of issues concerning ergonomics, anthropometry and adjusted measurements in the context of pattern making. The application of personal basic patterns for overalls is illustrated with two cases from a larger corpus of students’ experiments in pattern making.

10. Päivi Aikasalo
Fashion Ideals and Problems in Kotiliesi is an investigation of advertisement, advice and fashion illustrations offered in the women’s magazine Kotiliesi from the early 1920s to the 1960s. The article especially focuses on the ambivalences in fashion discourse: being fashionable and economical at the same time, and serving urban and rural audiences with the same texts.

11. Marketta Luutonen
Crocheted Gloves for Use and Display is a study of 115 mittens, gloves and cuffs—both artifacts and photographs—in the collections of Finnish museums. Decorative, colorful crocheted items were fashionable accessories in the late 1800s. An essence analysis, based on Peirce’s phenomenological categories, is used for investigating the artifacts as tacit conveyors of messages from the past.

12. Satu Kivimäki
An Adult Female’s Wardrobe concentrates on the meanings of clothing in the many social roles of adult Finnish females. The patterns of clothing behavior and meanings attached to clothing are discussed on the basis of empirical examples obtained with focused interview data.

13. Neene Honkavaara
Contextuality of Clothing discusses clothing as a context-depending phenomenon as defined by Kaiser, and supplemented by ideas of postmodern interpretation. The main themes of contextuality are empirically described with data obtained from five interviewees.

14. Hanna Sandström
Using The Clothing Image Theory to Discover the Significance of Stage Costumes shows the analytical possibilities of clothing image theory in the context of the creation of stage costumes. Also, the triadic sign concept is applied within the framework of clothing image. Three lines of stage costume designs for the characters of Maria and Tony in the musical West Side Story are used as an example.

15. Leena Jaatinen
A Clumsy Bombycid and a Stylish Fox – Materializing an Illusion in a Theatre Costume is a case study of an opera production which shows how the ideas of a costume designer are realized on stage. The illusions of the costumes are analyzed using Peircian interpretation, particularly focusing on iconic relations. The craftsmanship required to create the intended illusion is clarified with construction designs.

Ritva Koskennurmi-Sivonen
Julkaisuluetteloon