Ritva Koskennurmi-Sivonen
Julkaisuluetteloon
Toimittaneet
Ritva Koskennurmi-Sivonen ja Anna-Mari Raunio
© Kirjoittajat ja Helsingin yliopiston kotitalous- ja käsityötieteiden laitos
Vuoden 2003 lopussa ilmestyi uusi korjattu painos. Vuoden 2000 painosta voi edelleen käyttää mainiosti. Vain ensimmäisessä artikkelissa on sisällöllisiä muutoksia. Muut muutokset koskevat vain pikkuvirheitä ja kieliasua.
ISBN 951-45-9544-0 (2000)
ISBN 952-10-1506-3 (2003)
ISSN 1456-4912
Helsinki 2000
Vaatekirjan yhtenä lähtökohtana on ollut käsityötietieteen syventävien opintojen teoreettisten perusteiden luentosarja Helsingin yliopistossa. Osa tästä luentosarjasta on käsitellyt pukeutumista sekä vaatetuksen suunnittelua ja valmistusta. Kun luennoijat ovat antaneet opiskelijoille viitteitä aiheisiinsa liittyvästä kirjallisuudesta, on ollut helppo todeta, miten paljon uutta kirjallisuutta tällä alalla nykyään julkaistaan varsinkin englanniksi ja miten jotkut klassikotkin jatkuvasti puhuttelevat tutkijoita. Siitä huolimatta, että Suomessakin pukeutuminen ja vaatetus kiinnostavat monin tavoin tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita, suomenkielinen julkaisutoiminta tällä alalla on niukkaa.
Tässä tilanteessa olemme halunneet koota yhteen joitakin johdatuksia monien tieteenalojen ja tutkimustraditioiden risteyskohdassa sijaitsevaan tutkimuskohteeseen. Kaikilla kirjoittajilla on tekstiili- ja vaatetusalan asiantuntemusta; useimmilla on käsityöalan opettajankoulutus. Kirjoittajien tutkimusaloja ovat käsityötiede, vaatetussuunnittelu, taidehistoria, taidekasvatus, kansatiede ja kuluttajaekonomia. Olemme kutsuneet kirjoittajien joukkoon myös joitakin sellaisia nuoria kirjoittajia, joiden syventävien opintojen tutkielmat ovat käsitelleet jokapäiväistä pukeutumista tai taiteellista puvustamista. Teoksen neljä viimeistä artikkelia perustuukin käsityötieteen pro gradu -tutkielmiin.
Ritva Koskennurmi-Sivonen ja Anna-Mari Raunio
1. Vaatetus, pukeutuminen ja muoti — ero ja erottamattomuus
Ritva Koskennurmi-Sivonen
2. Vaatetus filosofiana, tuotesuunnittelu- ja tutkimusalana
Minna Uotila
3. Vaatetuksen kulutus ja sen tutkimuksen problematiikka
Marja Anttila
4. Rajoja, reunoja, vaatteita ja tiloja
Anna-Mari Raunio
5. Taidekokemuksesta Omaksi Vaatteeksi — vaatetuksen suunnitteluprosessi
identiteetin rakentajana
Pirkko Ahoniemi
6. Vaate, muoti, taide ja käsityö
Ritva Koskennurmi-Sivonen
7. Vaatteilla yrittäminen — tilausvaatteiden suunnittelu ja valmistus
Minna Kaipainen
8. Vaatteen kaavoitus tutkimuskohteena
Kirsti Salo-Mattila
9. Työvaatteen kaavoitus — esimerkkinä yksilölliset haalarin
kaavat
Raili Anttalainen
10. Pukeutumisen ihanteita ja ongelmia Kotiliedessä
Päivi Aikasalo
11. Virkattuja käsineitä käyttöön ja näyttöön
Marketta Luutonen
12. Aikuisen naisen vaatekaappi
Satu Kivimäki
13. Pukeutumisen kontekstuaalisuus
Neene Honkavaara
14. Teatteripuvun merkityksen luomista, etsintää ja löytämistä
pukeutumiskuvateorian keinoin
Hanna Sandström
15. Kömpelö kehrääjä, linjakas kettu — illuusion
toteuttamiskeinot teatteripuvussa
Leena Jaatinen
Ahoniemi, Pirkko, TaM. Kuvaamataidon lehtori, Helsingin yliopisto; Monikulttuurinen taidekasvatus -tutkijakoulun tutkija, Taideteollinen korkeakoulu.
Aikasalo, Päivi, FL, AO. Tekstiilikäsityön lehtori, Helsingin yliopisto; kansatieteen jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.
Anttalainen, Raili, KM, KteO. Vaatetusalan lehtori, Kuopion käsi- ja taideteollisuusakatemia; käsityötieteen jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.
Anttila, Marja, MMM, Ktyo. Tekstiilikäsityön lehtori, Helsingin yliopisto; kuluttajaekonomian jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.
Honkavaara, Neene, KM, KteO. Vaatetusalan lehtori, Loimaan ammatti-instituutti.
Jaatinen, Leena, KM, AO. Tuntiopettaja, Helsingin suomenkielinen työväenopisto, Helsingin yliopisto.
Kaipainen, Minna, KL, KteO. Käsityötieteen tuntiopettaja, Joensuun yliopisto, Savonlinna.
Kivimäki, Satu, KM, KteO. Vaatetusalan lehtori, Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan yksikkö.
Koskennurmi-Sivonen, Ritva, FT, KtyO. Käsityötieteen yliassistentti, Helsingin yliopisto.
Luutonen, Marketta, FT, VTL. Käsi- ja taideteollisuusliiton toiminnanjohtaja; käsityökulttuurin tutkimuksen dosentti, Helsingin yliopisto.
Raunio, Anna-Mari, KM, AO. Käsityötieteen assistentti, Helsingin yliopisto; käsityötieteen jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto.
Salo-Mattila, Kirsti, FT, KtyO. Tekstiilikäsityön lehtori, Helsingin yliopisto.
Sandström, Hanna, KM, AO. Free lance -toimittaja, vt. toimitussihteeri, Helsinki Media.
Uotila, Minna, KT, AO. Vaatetusalan professori, Lapin yliopisto; käsityötieteen dosentti, Helsingin yliopisto; vaatetuksen ja pukeutumisen dosentti, Taideteollinen korkeakoulu.
Helsingin yliopisto
Käsityönopettajan koulutus
PL 8 (Siltavuorenpenger 10)
00014 Helsingin yliopisto
Puh: 09-19129706
Fax: 09-19129701
1. Ritva Koskennurmi-Sivonen
Clothing, Dress and Fashion—Separate and Inseparable discusses the concepts
of clothing, dress and fashion in relation to each other and neighboring concepts.
Finnish terminology is analyzed in the context of everyday language and academic
texts, and compared with corresponding English ones. The first chapter serves
as an introduction to the themes of the entire volume.
2. Minna Uotila
Clothing as a Philosophy and as a Field of Product Design and Research offers
an overview of master’s theses on clothing design highlighting Nordic environment
and carried out at the University of Lapland. Construction and use of knowledge
about clothing is discussed in relation to the phenomenological conceptions
of time, space and corporality.
3. Marja Anttila
The Consumption of Clothing and Problems of Studying It discusses classifications
of clothing which aim to facilitate creating statistics and make them consistent,
reliable and comparable over time and across societies. A consumer’s inventory
of clothing is conceptualized applying the process model presented by Winakor.
The model illustrates the acquisition of clothing, and the active and passive
phases of clothing life cycles including use, care and disposal.
4. Anna-Mari Raunio
Boundaries, Rims, Clothes and Spaces discusses questions of bringing clothing
and the environment together into one theoretical framework. The main theme
deals with the question of where to draw the boundary between clothing, the
enviroment and the human being. An analogy between landscape and clothing is
introduced as a possibility for understanding and regulating some conceptual
and empirical findings.
5. Pirkko Ahoniemi
Turning an Art Experience into Own Clothes—A Clothing Design Process as
a Construction of Identity explores the rapprochement of art and craft in postmodern
culture. An art experience is employed as an initiator of a design process based
on the model of experiential learning presented by Kolb. The art experience
is followed by reflection, conceptualization, and, finally, designing clothes
to respond to personal needs and support the identity of the wearer-designer.
6. Ritva Koskennurmi-Sivonen
Clothes, Fashion, Art, and Craft is a discussion about similarities and differences
in the fields of fashion and art, and the ways and contexts of viewing clothes
as aesthetics objects. The article presents the passepartout and draft metaphors
for individual, handmade clothes. These metaphors combine the aesthetic and
social qualities of clothes, and express a certain conception of the relationships
between the human being and clothes, and between skills and their expression
in material.
7. Minna Kaipainen
Entrepreneur in Dressmaking—Creation of Custom-Made Clothes introduces
strengths and weaknesses of dressmaking as a self-employment. On the basis of
the research data, dressmakers are divided into three types: atelier dressmakers,
design-oriented and ordinary dressmakers. The differences between these types
and the possibilities of craft management for improving the enterprise environment
are discussed.
8. Kirsti Salo-Mattila
Pattern Making as a Reseach Subject first reviews the highlights of historical
development in pattern drafting. Next, a comparative analysis of the processes
that utilize either a flat or modeled pattern as a starting point is presented,
and Finnish research in pattern drafting in the 1980s and 1990s is compared
with the corresponding research published in the United States. Finally, conclusions
are drawn as to research opportunities from the Finnish viewpoint.
9. Raili Anttalainen
Pattern Making for Working Clothes—Personal Overalls as an Example offers
an overview of issues concerning ergonomics, anthropometry and adjusted measurements
in the context of pattern making. The application of personal basic patterns
for overalls is illustrated with two cases from a larger corpus of students’
experiments in pattern making.
10. Päivi Aikasalo
Fashion Ideals and Problems in Kotiliesi is an investigation of advertisement,
advice and fashion illustrations offered in the women’s magazine Kotiliesi
from the early 1920s to the 1960s. The article especially focuses on the ambivalences
in fashion discourse: being fashionable and economical at the same time, and
serving urban and rural audiences with the same texts.
11. Marketta Luutonen
Crocheted Gloves for Use and Display is a study of 115 mittens, gloves and cuffs—both
artifacts and photographs—in the collections of Finnish museums. Decorative,
colorful crocheted items were fashionable accessories in the late 1800s. An
essence analysis, based on Peirce’s phenomenological categories, is used
for investigating the artifacts as tacit conveyors of messages from the past.
12. Satu Kivimäki
An Adult Female’s Wardrobe concentrates on the meanings of clothing in
the many social roles of adult Finnish females. The patterns of clothing behavior
and meanings attached to clothing are discussed on the basis of empirical examples
obtained with focused interview data.
13. Neene Honkavaara
Contextuality of Clothing discusses clothing as a context-depending phenomenon
as defined by Kaiser, and supplemented by ideas of postmodern interpretation.
The main themes of contextuality are empirically described with data obtained
from five interviewees.
14. Hanna Sandström
Using The Clothing Image Theory to Discover the Significance of Stage Costumes
shows the analytical possibilities of clothing image theory in the context of
the creation of stage costumes. Also, the triadic sign concept is applied within
the framework of clothing image. Three lines of stage costume designs for the
characters of Maria and Tony in the musical West Side Story are used as an example.
15. Leena Jaatinen
A Clumsy Bombycid and a Stylish Fox – Materializing an Illusion in a Theatre
Costume is a case study of an opera production which shows how the ideas of
a costume designer are realized on stage. The illusions of the costumes are
analyzed using Peircian interpretation, particularly focusing on iconic relations.
The craftsmanship required to create the intended illusion is clarified with
construction designs.
Ritva Koskennurmi-Sivonen
Julkaisuluetteloon