A Study of Riitta Immonen’s Creations in the Finnish Fashion House Tradition
Att skapa en unik dress: en studie över Riitta Immonens kreationer i den finländska modesalongtraditionen heter en undersökning inom slöjdvetenskapen. I denna undersökning skärskådas individuella kläder designade av den finländska modeskaparen Riitta Immonen. Det handlar om en fallstudie, i vilken med hjälp av många metoder undersöks i olika sidor av människornas individuella sätt att klä sig: design och framställning, produkter och kundernas åskådningar. Riitta Immonens karriär erbjuder en kontext i tid och rum till fenomen från krigstiden till våra dagar.
Individuell klädsel studeras inom referensramen för mode och handarbete och den jämförs med fransk haute couture. Modesalongerna levde sin guldålder på 1950- och 1960-talen samtidigt med den franska haute couturen, men produktionen av unika kläder slutade inte helt och hållet efter salongstiden heller.
I vardagsspråket och i pressen likställdes salongerna ibland med haute couturen, som emellertid enbart är ett parisiskt fenomen. Gemensamt för unika finländska (salongs)kläder och haute couture är högklassiga materialer, skickligt handarbete och allmänna uppvisningar av kollektioner. Däremot avviker produktion, marknadsföring och klädernas absoluta unicitet tydligt från haute couturen.
Skapande och framställning bildar en fortgående utvecklingsprocess, i vilken en dress skapas i en tät förbindelse med dess användare. Även om de i denna undersökning undersökta unika kläderna är estetiskt värdefulla skapelser, jämför deras skapare dem med en passepartout: Kläderna bildar en fridfull zon kring människan, dvs. kläderna i sig borde inte väcka uppmärksamhet utan de skall framhäva sin bärare.
Att låta en modeskapare designa och framställa ett klädesplagg betyder för kunden naturlig kommunikation med skaparen, beaktande av personlig estetik, mångsidig individualitet, förtroende och diskretion samt heltäckande kvalitet och service. Kläderna tar sikte på framtiden. De är ofta tidlösa och kan användas länge efter framställningen.
Ritva Koskennurmi-Sivonen
Tillbaka