Christian Dior – unelmien suunnittelija – näin Le Musée des Arts Décoratifs on nimennyt (5.7.2017–7.1.2018) Pariisiin kattamansa yltäkylläisen muotinäyttelyn. Oikeastaan ylitsepursuava olisi osuvampi sana kuvaamaan näyttelyä, joka levittäytyy 3000 neliömetrin alueelle ja näyttää yli 400 luomusta eri museoiden kokoelmista ja jonka sisällöstä olisi saanut aikaan ainakin kolme kohtuullisen kokoista ja paremmin hahmotettavaa näyttelyä.
Kun näyttely oli ollut avoinna jo runsaat kolme kuukautta, jonot ennen avautumisaikaa olivat kuitenkin kymmenien metrien mittaiset. Jonoja oli kaksi: liputtomat jonottivat museon seinän eli Louvren siiven puolella ja etukäteen jononkatkaisulipun (ticket coupe-file) hankkineet Rue Rivolin puolella jalkakäytävää. Tämä asetelma jo kertoo sen, että kyseessä on erittäin merkittävä näyttely maailman kuuluisimman muotitalon tuotannosta, ja erityisesti sen ensimmäisen muodinluojan Christian Diorin elämästä.
Näyttelyvieras olisi hyvinkin voinut luulla, että tällä kertaa suunnataan oikealle, minne Christian Diorin muotitalon ensimmäisen kokoelman kuuluisin puku Bar helmikuulta 1947 näytti johdattavan. Mutta ei; Diorin varhaistuotannon puvut joutuivat odottamaan, sillä näyttelyvieraat ohjattiin vasemmalle eli samaan paikkaan, missä lukuisat aiemmatkin muodinluojien nimissä tai muun teeman mukaan kootut näyttelyt ovat olleet kahdessa kerroksessa.
Vaihtelevia ja tukkoisia tunnelmia
Ylenpalttisuuden lisäksi näyttelyä voi luonnehtia myös tunnelmiltaan erityisen vaihtelevaksi. Ensimmäinen näyttelyhuone oli ahdas ja pimeä. Siinä ei ainakaan päässyt unelmien muodin tunnelmaan. Kuvien ja filmipätkien avulla siinä käytiin läpi Christian Diorin elämää 21.1.1905 Normandian Granvillessa syntyneestä pikkupojasta aina äkilliseen kuolemaan saakka 24.10.1957. Lyhyestä uutisfilmistä näkyi havainnollisesti hänen asemansa: Kun hänen kokonaan kieloilla päällystetty arkkunsa kannettiin siunaustilaisuudesta kansanjoukkojen täyttämälle kadulle, perässä astuivat ulos kuuluisat asiakkaat, kuten Windsorin herttuatar, jokaisessa tapahtumassa läsnä ollut kulttuurivaikuttaja Jean Cocteau ja lukuisat muut kuuluisat surijat.
Mielestäni ensimmäisen tilan kiinnostavin anti oli, kunhan sen ääreen pääsi, Diorin pukuluonnos, jonka hän oli tehnyt Lucien Lelongin haute couture -talolle vuonna 1942. Se kertoi ensinnäkin siitä, että ennen oman muotitalon perustamista ja rahoitusta odotellessaan Dior myi ideoitaan useille muille kuuluisille muotitaloille. Toiseksi kuvassa on kaikki myöhemmin New Lookina tunnetun muodin piirteet: loiva olkapää, kapea vyötärö ja pohkeen alapuolelle ulottuva runsas helma – viisi vuotta ennen New Lookia.
Seuraavaksi päästiin hieman väljempiin tiloihin, jonka vain muodista kiinnostuneet sivuuttivat nopeasti. Näyttelyn suunnittelijat olivat nimittäin halunneet kertoa myös Christian Diorin työstä ennen vuotta 1947 taidegalleristina, mikä tapahtui tietenkin ajan maalauksin ja veistoksin.
Kun taas palattiin muodin pariin, seurasi näyttelyteknisesti mielenkiintoinen huone, joka oli myös ainoa huone, jossa ei saanut valokuvata. Vitriinissä oli vain muutama puku väljästi erillään toisistaan. Syynä oli se, että hetkittäin puvut näkyivät sellaisinaan, ja hetkittäin vitriiniin heijastettiin ao. puvuista luonnolliseen kokoon suurennetut valokuvat, jotka kuuluvat 1900-luvun tunnetuimpiin muotikuviin: Cecil Beatonin vuonna 1951 kuvaama Englannin prinsessa Margaret virallisessa 21-vuotiskuvassa Diorin juuri hänelle suunnittelemassa iltapuvussa ja Richard Avedonin kuva mannekiinista kahden norsun välissä nuoren apusuunnittelijan Yves Saint-Laurentin suunnittelemassa pitkässä kapeassa iltapuvussa Diorin syksy-talvi kokoelmasta 1955–56. Muodin tutkijan ongelma tai ainakin pieni harmi on se, että vaikka puku olisi kiinnostava ja hyvin säilynyt, siitä on harvoin kuvia ihmisen päällä, mitä tietenkin toivoisi puvun luonteen ja mittasuhteiden ymmärtämiseksi. Jos kuvia onkin, ne ovat enimmäkseen mannekiineista, ei loppukäyttäjistä. Dior-näyttelyssä ei kuitenkaan ollut pulaa mannekiinien eikä asiakkaiden kuvista, ja tässä huoneessa puvun ja kuvan yhdistäminen oli tehty todella suuresti ja vaikuttavasti.
Suurten linjojen ääreltä kulku kävi näyttelyn hämmentävimpään osaan. Ensimmäisenä tuli mieleen, että näyttelyarkkitehdille on iskenyt tyhjän paikan kammo. Toiseksi olisi saattanut luulla, että näyttelyn koonneet Florence Müller ja Olivier Gabet eivät ole osanneet päättää, mitä jättää pois. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa ole käynyt, sillä pelkästään näyttelyn järjestäneen museon kokoelmissa on yli 700 Diorin muotitalosta lähtenyttä pukua ja asustetta. Karsinnan jälkeenkin vitriinien äärellä olo oli kuin matkamuistokaupan ikkunaa katsellessa: tunnelma oli kitschinen ja katsetta oli vaikea fokusoida. Siinä olivat samassa vitriinissä vieri vieressä, limittäin ja lomittain puvut, niiden pienoismallit, hatut, käsilaukut, kengät, korut, höyhen- ym. somisteet, hajuvesipullot ja koko joukko näihin liittyvää muuta rekvisiittaa. Tavaratungoksessa väri oli ainoa yhdistävä ja edes hieman rauhoittava tekijä.
Raikkaampaan osaan
Portaikko alempaan kerrokseen oli käytetty oivallisesti. Kokonainen seinä peittyi muoti- ja vähän muihinkin aikakauslehtiin, joiden kansissa esiintyivät Diorin luomukset eri huippumallien ja muiden tähtien yllä.
Timelehden kannessa maaliskuussa 1957 Dior itse oli kuvattuna valtavien saksien kanssa. Tämä rekvisiitta oli varsin epäluonteva, koska hän nimenomaan ei käyttänyt saksia vaan ilmaisi itseään parhaiten kynällä ja paperilla ja enintään kommentoi muiden leikkaamia kangassovelluksia. Paris Matchin kansi taas esitti couturieria mittanauhan kanssa hameen helman ja lattian välissä. Tämä poseeraus vuodelta 1953 taas kuvasi Diorin asemaa tuohon aikaan erityisen hyvin. Häntä todella pidettiin hameen helman pituuden määrääjänä, vaikka todellisuudessa puvut mitoitettiin aiakkaalle parhaalla mahdollisella tavalla.
Historian ja erityisesti menneitten vuosisatojen ranskalaisen hoviylellisyyden innoittamat puvut muodostivat mielenkiintoisen kokonaisuuden. Mielestäni parhaassa esillepanossa etualalla oli Ginestyn kirjoma Palmyre-puku (1952), Christian Diorin oma luomus, joka on kuvattu jokaiseen Dior-teokseen, taustallaan John Gallianon pitkät iltapuvut vuosilta 2004 ja 2007
Kun lopulta päästiin kukkaissaliin, oltiin Christian Diorin omimman muotinäkemyksen äärellä. Hän nimittäin halusi nähdä naisen – jos ei aivan kukkana – niin ainakin mitä moninaisimmin keinoin kukitettuna. Innoittajina olivat kukat hänen oman lapsuudenkotinsa Les Rhumsin puutarhasta, jota hän hoiti äitinsä kanssa, kukka-aiheiset maalaukset ja muut kukkaluomukset. Raikastus oli ensisilmäyksellä visuaalinen, mikä johtui katosta riippuvista valkoisista koristelehvästöistä ja pukujen väljästä asettelusta, mutta se oli sitä myös hengitysilman puolesta. Ja tungos hävisi jonnekin. Näitä pukuja pääsi todella katsomaan rauhassa – ja mikä parasta – myös ilman vitriiniä.
Keskilattian helminä oli muutamia kukkakirjonnoin koristeltua pukuja: Rébén kauttaaltaan kolmiulotteisin kukin kirjoma Vilmorin-puku (1952) ja harvoin kokonaan kuvattu Muguet-puku (1957), joka on nimensä mukaisesti kirjottu kolmiulotteisilla kieloköynnöksillä Barbierin kirjonta-ateljeessa. Se, että kielokoristelu puvuissa on harvinaista, ihmetyttää siksi, että kielo oli Diorin lempikukka.
Ja sitten oma suosikkini May-iltapuku (1953). Sen viehätys on erityisesti Rébén kirjontaliikkeen toteuttamassa pistokirjonnassa. Kirjonta, jota pidetään haute couturen lippulaivana, on yleensä erilaisiin helmiin, kristalleihin ja paljetteihin perustuvaa loisteliasta ja myös melko raskasta kimallusta. Mayn pistokirjonta sen sijaan on runsaudestaan huolimatta nimensä mukaisesti raikas kuin kevät. Organzapohjalle kiertopistoilla toteutetut apilankukat, laakapistoja muistuttavin pykäpistoin kirjotut lehdet sekä varsi- ja ketjupistoin muodostetut ruohotuppaat ovat lisäksi jo aiheena piristävä poikkeus haute couture -kirjontojen joukossa.
Tein tuttavuutta näiden kukkakirjontojen kanssa jo vuonna 2005 Diorin satavuotisnäyttelyssä hänen synnyinkodissaan Les Rhumsissa Granvillessa, jossa ne silloin olivat lasin takana. Hyvin puvut kestivät toisen tarkastelun ilman lasia.
Jos muisteli aiempia näyttelyitä samassa museossa tai jos ei olisi huomannut toista portaikkoa ala-aulassa, olisi voinut ajatella, että tässä salissa oli näyttelyn grande finale. Mutta vasta puolivälissä oltiin!
Corolle, josta tuli New Look
Näyttely aikaan Diorin haute couturen taiteellisena johtajana on Maria Grazia Chiuri. Hän on ensimmäinen nainen tässä asemassa koko muotitalon historiassa. Siinä missä Raf Simons palasi näyttävästi mutta jäykästi kukkaisaiheisten juhlapukujen luomiseen, Chiuri tarjoaa naisille kukat keveinä, kirjaimellisesti höyhenenkeveinä, kuten täsä höyhenillä kirjotussa Jardin fleuri -organzapuvussa .
Oman historiallisen läpileikkauksen toisenlaisesta näkökulmasta toi vielä tähän saliin sijoitettu tähtikavalkadi. Kuvaruudulle ilmestyi tiheään tahtiin pääasiassa viihdemaailman tähtiä Diorin puvuissa. – Vuorossa Grace kelly – Kun melkein kaikki elävän Diorin aikaiset haute couture ‑talot ovat sulkeneet ovensa kokonaan tai muuttunet prêt-à-porter-tuottajiksi, Diorin kestävyydestä kertoi hyvin se, että tähtiä riitti Olivia de Havillandista Sophia Lorenin ja prinsessa Dianan kautta Natalia Portmaniin ja Rihannaan.
Katsojalle olisivat taatusti riittäneet ne runsaslukuiset puvut, joita todella saattoi katsella lattian korokkeilla. Näyttelyn järjestäjille ne eivät riittäneet. Salin kummassakin päässä oli vielä pukuja neljässä kerroksessa. Ylimpiä, katon rajassa olevia pukuja ei todellakaan voinut katsella, mutta ne lisäsivät sitä ylenpalttisuuden tunnelmaa, joka tuntui sanovan, ettei kaikkea tarvinnutkaan katsoa, ja joka oli vallinnut jo monessa muussakin tilassa aiemmin.
Unelmien suunnittelija
Näyttely antoi erittäin kattavan – vaikkakin monin paikoin sekavan – kuvan muotitalon toiminnasta aina sen alusta vuodesta 1947 vuoteen 2017. Jotain jäin kuitenkin kaipaamaan. Pukujen runsauden keskellä tuli mieleen, että jonkinlainen tehokkaan ”kustannustoimittajan” karsiva ja järjestystä luova ote olisi tehnyt hyvää näyttelylle. Henkilögalleriaan kaipasin kahta vaikuttajaa: rahoittaja Marcel Boussacia ja Diorin unelmien materiaalisen muodon avainhenkilöä Marguerite Carréta. Ja sitten se, mitä aina kaipaan muotinäyttelyissä: puvun nurja puoli, rakenteet ja ompelutyö. Tästä määrästä pukuja olisi ollut varaa näyttää joitakin myös avattuina tai kokonaan nurinpäin käännettyinä.
Miten Dior sitten oli unelmien suunnittelija, kuten näyttelyn nimi väittää? Dior itse oli eräänlainen unelmoija. Omaelämäkerrassaan Christian Dior et moi (engl. Dior by Dior) Dior kirjoitti siitä, kuinka hän suunnitteli omaa muotitaloa, jossa kaikki olisi uudenlaista ja jota hän kuvaili unelmiensa taloksi. Hän loi unelmapukuja varakkaille naisille ja unelmia kauniista muodista miljoonille tavallisille naisille.
Osoitteessa https://madparis.fr/christian-dior-couturier-du-reve-1631
on lisäksi pitkä ranskankielinen teksti Diorista ja runsas määrä erinomaisia kuvia.